آخرین رویدادهاتوسعه کسب و کار دیجیتال

چارچوب مفهومی تحول دیجیتال از دیدگاه اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU)

در سال 2019 میلادی اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) برای تحول دیجیتال شهروند-محور یک مدل مفهومی هشت لایه‌ای پیشنهاد داده است که مورد توجه اپراتورهای مخابراتی و فراهم‌کنندگان راهکارهای شهر هوشمند قرار گرفت. لایه‌های این مدل عبارتند از:

  • لایه اکوسیستم تحویل ارزش: این لایه شامل اجزای سازنده‌ای همچون مصرف‌کنندگان، فراهم‌کنندگان، دولت و حاکمیت، تجیمع‌کنندگان و سرمایه‌گذاران است.
  • لایه استراتژی دیجیتال: این لایه شامل کلیه اجزایی است که به عنوان ارکان جهت‌ساز راهبردی، اولویت‌های راهبردی و نقاط تمرکز راهبردی در طراحی و اجرای سفر تحول دیجیتال یک سازمان نقش بازی می‌کنند.
  • لایه پلتفرم دیجیتال: این لایه شامل کلیه اجزایی است که به عنوان سکوی اتصال ذینفعان برای دریافت، خلق و تحویل ارزش در طراحی و اجرای تحول دیجیتال نقش بازی می‌کنند.
  • لایه ویژگی‌های خدمات دیجیتالی: این لایه شامل کلیه ویژگی‌های مختلف مدیریت خدمت و محصول دیجیتال اعم از رضایتمندی و تجربه مشتری، خدمات بدون اصطکاک و کم زحمت، خدمات غیرحضوری، خدمات غیرنقدی و اعتباری، خدمات بدون کاغذ و خدمات شخصی‌سازی شده است.
  • لایه معماری سازمان دیجیتالی: این لایه شامل کلیه اجزای مختلف معماری سازمانی اعم از اپلیکیشن‌ها، داده‌ها، کسب‌وکارها، عملکردها، حکمرانی، یکپارچه‌سازی، زیرساخت‌ها و امنیت و هویت دیجیتال است.
  • لایه قابلیت‌های تحویل: دغدغه اصلی مولفه‌های سازنده این لایه، تحویل چابک ارزش‌ها، محصولات و خدمات به ذینفعان است. لذا این لایه متشکل از معماری چابک، حکمرانی چابک و توسعه چابک مبتنی بر دواپس، مدیریت ریسک چابک، مدیریت چابک پورتفولیو مشتریان، محصولات و خدمات، تحویل چندسرعته و چابک، برتری عملیاتی و زبدگی عملیاتی مبتنی بر تفکر ناب چابک است.
  • لایه بینش‌های ذینفعان (بیش‌های شهروندان): این لایه شامل کلیه اجزای سازنده مدیریت بینش ذینفعان تحول دیجیتال است. این موضوع شامل مفاهمه و شناخت عمیق ذینفعان اعم از شهروندان (مشتریان)، کارکنان و سایر ذینفعان بالادستی و پایین‌دستی، به‌اشتراک‌گذاری داده، اطلاعات و دانش میان ذینفعان، تعامل‌پذیری و یکپارچگی میان کانال‌های مختلف تحویل محصول و خدمت، برنامه‌ریزی برای گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب، توسعه کمپین‌های توسعه فرهنگ دیجیتال و تلاش‌های زودبازده برای تعالی مدل‌های ذهنی و الگوهای رفتاری ذینفعان متناسب با ویژگی‌های عصر دیجیتال است.
  • لایه نهادها و حکمرانی: این لایه شامل اجزایی همچون معرفی و توسعه سفیران، رهبران و قهرمانان دیجیتال در سازمان، آماده‌سازی و بسیج منابع اکوسیستم، مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی و هماهنگی، ائتلاف و همسویی راهبردی و عملیاتی میان کسب‌و‌کار و فناوری اطلاعات در سازمان، استقرار استانداردها و رهنمودهای مدیریتی و فنی است.
شکل 1 – چارچوب مفهومی تحول دیجیتال از دیدگاه ITU

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.